Text Widget
Interactively incentivize team driven markets and accurate meta-services. Progressively engage cutting-edge catalysts for change after efficient potentialities. Professionally generate extensive process improvements for process-centric niche markets. Dramatically initiate end-to-end niches whereas integrated best practices. Professionally envisioneer ethical results rather than team building synergy.
Recent Works

Review: Liever liefde dan de beste buggy (en winactie!) Media / Opvoeding

Laatst schreef ik over het discussieprogramma ‘Hollandse zaken‘ waarin er door diverse ouders en deskundigen werd gesproken over of wij onze kinderen niet teveel pamperden en daarbij onszelf vergaten. Carolien Gravesteijn, lector ouderschap en ouderbegeleiding aan de Hogeschool Leiden, kwam daarbij aan het woord. Zij gaf aan dat uit onderzoek is gebleken dat de relatie tussen de ouders de grootste indicator was voor een gelukkige opvoeding. Kort door de bocht: kinderen hebben meer aan gelukkige ouders dan aan een berg fancy speelgoed, een kast vol merkkleding en een overvolle agenda met clubjes en verenigingen. Natuurlijk is dat niet verrassend, maar toch vergeten veel ouders dit wel eens. Voor ‘Mama zoekt uit’ mocht ik het boek ‘Liever liefde dan de beste buggy‘ lezen, waarin onder andere bovenstaand feit nader wordt toegelicht.

Voorbereiding

Op heel veel belangrijke zaken in het leven kan je je goed voorbereiden. Je kan cursussen en opleidingen volgen om geschikt te worden voor een bepaalde baan. Je leert je partner doorgaans goed kennen, alvorens je de verhuisdozen pakt en een gezamenlijk onderkomen betrekt. Tot in den treure laat je je ophalen door een rij-instructeur in een omgebouwde Polo om te leren hoe je je veilig in het verkeer kunt begeven, voordat je je rijbewijs haalt. Maar op de komst van een baby kan je je niet echt voorbereiden. Ja, je kunt uitzoeken welke kinderwagens prettig inklapbaar zijn. Je slaat een overdosis rompertjes in maat 50 in en je volgt voor het effect een bevallingscursus. Maar in hoeverre je leven verandert na je bevalling en in hoeverre dat effect zal hebben op de relatie met je partner: daar kan je je niet op voorbereiden.

boek1

Onverwachte veranderingen

Tijdens je zwangerschap stel je je in op gebroken nachten met een huilende baby. Bovendien kan je je er misschien iets bij voorstellen dat de eerste periode met een kindje de nodige onzekerheden met zich mee zal brengen. Maar hoe het écht voelt, wat slaapgebrek écht met je lichaam en je gemoedstoestand doet en in hoeverre die onzekerheden invloed hebben op wie je bent, daar kom je pas achter als het eenmaal zover is. Dat is de reden waarom het nieuwbakken ouderschap voor veel stellen – ondanks alle zwangerschapsboeken, verhalen van ervaringsdeskundigen en zwangerschapsyoga’s – toch een bittere pil kan zijn.

Liever liefde

In ‘Liever liefde dan de beste buggy’ wordt je wel enigszins voorbereid op de komst van je kind. Meer in ieder geval, dan ik had gedaan. Er wordt gesproken over welke rechten kinderen hebben, welke manieren van opvoeding je kunt hanteren en welke afspraken je als partners daarover kan maken. Ook wordt er verteld wat je kan doen als de relatie erg veranderd is door de komst van je kleintje. Hoe ga je om met conflicten en welke problemen kun je als nieuwbakken ouders op het gebied van seks tegenkomen? En ook: hoe los je dat dan weer op?

In het boek vind je vijf duidelijke hoofdstukken waarin een compleet verhaal wordt verteld. Zo is er een hoofdstuk over de familie, waarin wordt ingegaan op het feit dat je als ouder verandert als er een kind komt en hoe het zit met de hechting. Het tweede hoofdstuk gaat over ondernemende ouders, waarin je meer kunt lezen over verschillende opvoedstijlen en over in hoeverre de manier waarop je zelf bent opgevoed invloed heeft op de manier waarop je je kind gaat opvoeden. Het derde hoofdstuk gaat over de talenten en rechten van het kind. In hoofdstuk vier wordt ingegaan op het geluk van de ouders. Hoe zorg je dat je zelf zo gelukkig mogelijk bent, zodat je dat over kan brengen op je kind? Hoe zorg je voor een gelukkige relatie en hoe houd je je seksleven goed? Het laatste hoofdstuk beschrijft hoe je als verantwoorde ouder om kan gaan met een eventuele scheiding. Iedereen hoopt natuurlijk dat die hier niet mee te maken krijgt, maar helaas gaan één op de drie stellen met kinderen uit elkaar. Hoe zorg je in dat geval ervoor dat de kinderen hier niet de dupe van worden?

boek2

Ouderschapsbelofte

Om zo goed mogelijk (want we weten inmiddels dat 100% niet kan) voorbereid te zijn op de komst van een eerste kindje, kun je met je partner de ouderschapsbelofte invullen. Schrijfsters Corrie Haverkort en Marlijn Kooistra-Popelier hebben namelijk naar aanleiding van alle hoofdstukken een aantal grondrechten van kinderen uiteengezet. Aan de hand hier van, zijn een aantal vragen gesteld waar je samen antwoord op kan geven. De door jullie ingevulde antwoorden kunnen een concrete leidraad vormen waarin het welzijn van het kind centraal staat. Voorbeelden van enkele vragen zijn:

• We willen dat jij je bij ons vertrouwd, gesteund en geborgen voelt. We zullen ons op de volgende manier inzetten voor de band met jou:
  • We willen zorgen dat we als partners goed met elkaar om blijven gaan. Dat willen we op de volgende manier doen:
  • We willen op de volgende manier beschikbaar en aanwezig zijn in jouw leven:
  • We beloven dat, wanneer wij als stel niet meer bij elkaar zijn, we elkaar de ruimte geven om de rol van ouder voor jou de kunnen blijven vervullen. We spreken daarover het volgende af.

Mijn mening

Dat je relatie enigszins veranderd als de baby komt, kan ik onderschrijven. Opeens draaide het leven niet alleen maar meer om ons alleen. Nim stond en staat centraal en dat verandert alles. Desondanks vind ik dat Maran en ik hier goed mee omgaan. We praten veel, zijn altijd eerlijk tegen elkaar en hebben veel voor elkaar over. Als ik even moe ben en heel erg toe ben aan wat tijd voor mezelf, laat Maran bij wijze van spreke al het bad voor mij vollopen. Aan de andere kant neem ik de ochtenddienst meestal voor mijn rekening, omdat Maran liever iets langer slaapt en dat mij niet uit maakt. Ik denk dat je als ouders nog meer rekening met elkaar moet houden en nog meer met elkaar moet communiceren dan voordat er een baby is.

In die zin had ik niet het gevoel dat dit boek iets wezenlijks voor mijn relatie heeft bijgedragen. Toch kan ik het me heel goed voorstellen dat er veel stellen zijn voor wie dit boek erg nuttig kan zijn. Sowieso ben ik blij dat ik het heb gelezen. De ouderschapsbelofte invullen heb ik nog niet gedaan, maar ik vind het inderdaad goede en nuttige vragen waarvan het belangrijk is jezelf die eens te stellen.

Win!

Wij mogen van de uitgeverij van ‘Liever liefde dan de beste buggy’ vijf exemplaren van het boek weggeven! Wil je hem winnen? Zorg dan dat je onze Facebook-pagina volgt. Laat ook hieronder even achter dat je het boek graag wilt winnen. In de week van 12 oktober brengen we de winnaars op de hoogte. Mocht je daar niet op willen wachten? Op de site van Uitgeverij Pica kun je ‘Liever liefde dan de beste buggy’ bestellen voor €16,96.

Betty is 29 jaar oud en geboren en getogen Amsterdamse. Ze is getrouwd met Maran en in september 2014 bevallen van haar zoontje Nim. Inmiddels is ze zwanger van haar tweede: een dochter. Betty is opgeleid tot leerkracht in het basisonderwijs, maar werkt sinds haar zwangerschap niet meer als juf. Naast haar hbo-opleiding, heeft ze ook een cursus ‘gewichtsconsulent’ en ‘freelance schrijver’ gevolgd.