Text Widget
Interactively incentivize team driven markets and accurate meta-services. Progressively engage cutting-edge catalysts for change after efficient potentialities. Professionally generate extensive process improvements for process-centric niche markets. Dramatically initiate end-to-end niches whereas integrated best practices. Professionally envisioneer ethical results rather than team building synergy.
Recent Works

Het huishouden en kinderen: mijn tips Huishouden

Voordat mijn zoon werd geboren in september 2014, was mijn huishouden een geoliede machine. Ik deed de was al als als de wasmand bij lange na niet vol was en hield mijn badkamer en keuken altijd keurig bij. Toen ik nog alle tijd voor mezelf had, was dat dan ook geen kunst. Inmiddels weet ik dat het huishouden doen met een kind (of meerdere!) nogal een kwestie van goochelen is. En al helemaal als je dat moet combineren met een baan! Vandaag mijn tips, want nou ja, misschien heeft iemand er iets aan!

Bijhouden

De aller, aller, állerbelangrijkste tip die ik kan geven is: houd de boel bij. Zorg ervoor dat je met enige regelmaat je huis schoonhoudt en opruimt, dan kom je nooit voor een berg huishouden te staan. Makkelijker gezegd dan gedaan, want ik kan me voorstellen dat het helemaal lastig is als je het naast je werk moet doen. Ik zal me echter wat nader toelichten: Esther schreef laatst over haar strubbelingen in het huishouden en vroeg zich af hoe ze daar het best vorm aan kon geven. Ze haalde aan dat de plintjes bijvoorbeeld wel eens een schoonmaakbeurt konden gebruiken, maar dat haar tijd en energie eerst naar het ‘reguliere’ huishouden ging en dat ze dus nooit aan al die extra klusjes toe kwam. Mijn tip is dan om het geen extra klusjes te laten worden. Vraag een keer hulp van je moeder, buurman, oom of vriendin om de hele tent grondig schoon te poetsen en houd het vervolgens goed bij. Iedere keer als ik stofzuig (zo’n vijf keer per week), haal ik ‘m ook even over de plinten heen. Het zal je verbazen hoeveel stof ik daar toch iedere keer vanaf haal! Ook geldt dat voor de lampen en de bovenkant van de kastjes. Haal er gewoon met enige regelmaat (als je toch een doekje in je handen hebt) iets langs, dan loopt het niet op en hoef je er ook niet tegenop te kijken. Handafdrukjes van Nim poets ik regelmatig van de kasten en ramen af. Het is een kleine moeite als je het bijhoudt, maar als je alles in één keer moet doen, loopt het op.

Opruimen

In ons vorige huis was het een probleem om alles netjes te houden. Niet alles had namelijk een vaste plek en daardoor ziet het huis er al snel rommelig uit. Voor de verhuizing hebben we al onze spullen uitgezocht en zelfs na de verhuizing, toen we aan het inruimen waren, onze inboedel aan een tweede check onderworpen. We hebben enorm veel overbodige rommel weggegooid, op Marktplaats gezet of gedoneerd aan de kringloop. Met resultaat! Alles heeft nu een vaste plek en dat ruimt makkelijk op. Wij hebben nogal de neiging om onze eettafel vol te bouwen met spullen (laptops, opladers, een verdwaalde jas, een portemonnee, lege koffiekopjes, noem het maar op), maar sinds we in het nieuwe huis wonen – en elkaar hier meer op wijzen – gaat het beter! Met een opgeruimd huis is het ook makkelijker om de boel schoon te houden!

Badkamer

Ook voor de badkamer geldt: hou ‘m bij, dat kreng! Een smerige badkamer poetsen, is echt een enorme klus. Ik kan me voorstellen dat je daar geen tijd voor hebt als je een fulltime baan en een kind hebt. Maar wanneer je na iedere douchebeurt de douchecabine even droog trekt met een trekker, zorg je er al voor dat je tegeltjes schoner blijven. Als je dan ook de kraan, de wasbak en de kraan daarvan even droogmaakt met je handdoek, blijft dat ook schoon. In dat geval hoef je echt maar hoogstens één keer in de maand een keer een sponsje met wat schoonmaakmiddel mee te nemen tijdens het douchen om de voegjes een keer schoon te boenen en klaar is Kees. Je bent iedere dag ongeveer 3 minuutjes bezig (ik doe het sinds we hier wonen en heb het wel eens getimed), maar uiteindelijk levert het je heel veel tijdswinst op! En als bijkomend voordeel: je badkamer ziet er altijd lekker schoon uit!

cleaning-532409_960_720

Keuken

Bij de keuken kan ik een soortgelijk verhaal invullen. Ik ergerde me altijd enorm aan keukenkastjes die van binnen een beetje smoezelig waren, maar sinds ik in ons nieuwe huis woon, heb ik daar iets voor bedacht. Ik zorg namelijk dat ik ze altijd even schoonmaak, zodra ik kruimels of viezigheid zie. Zit er wat rommel in de bestekla? Dan maak ik dat meteen schoon. Een paar waterkringen in de pannenla? Hop, doekje er doorheen! Ook de koelkast en oven houd ik op deze manier netjes. Het is een kleine moeite voor op het moment dat je het doet, maar uiteindelijk bespaar je er een hoop tijd en moeite mee.

Wanneer?

Nu zal je je afvragen: ben ik op een huishoudblog terecht gekomen, of komt ergens de link naar kinderen nog terug? Uiteraard! Ik merk namelijk dat het huishouden doen met een kind toch lastiger is dan zonder. Op de momentjes dat hij wakker is, voel ik me vaak beperkt om er flink huishoudelijk tegenaan te gaan. Maar op de momenten dat hij slaapt, wil ik niet teveel lawaai maken. Of gewoon eens schaamteloos op de bank liggen met een serietje en een kop koffie. Ik kies er nu dus voor om zoveel mogelijk te doen wanneer zoonlief wakker is. Daar betrek ik hem ook bij, en hij vindt het geweldig. Ik een stofdoek? Hij ook. En als ik aan het stofzuigen ben, mag hij na afloop ook nog even ‘stofzuigen’. Hij vindt het geweldig en ik heb een schoon huis! Zoals ik al zei: de badkamer doe ik wanneer ik zelf ga douchen, de keuken steeds tussendoor en de toiletten doe ik wel eens als hij slaapt, omdat ik niet wil dat hij met die chemicaliën in aanraking komt. Maar dat is niet zoveel werk.

Benodigdheden

Tot slot dan nog even wat handige benodigdheden, die ik van harte kan aanraden. Al deze spullen helpen me onwijs bij het schoon en opgeruimd houden van mijn huis. Doe er je voordeel mee:

  • Schaf METEEN een Swiffer Duster aan. Ze zijn best prijzig in aanschaf, maar je kan er redelijk lang mee doen en ze zijn zó handig! Ik haal regelmatig, als Nim even lief aan het spelen is, in vijf minuutjes de Swiffer overal langs, zodat mijn huis weer stofvrij is. Kost echt géén moeite! Ook heel handig om bijvoorbeeld de luxaflex mee bij te houden.
  • Over de Swiffer Duster gesproken, z’n grote broer de ‘gewone’ vloer Swiffer is ook een aanrader. Heel handig om bijvoorbeeld in een hoek van een slaapkamer te zetten, zodat je die eens door de slaapkamers heen kan trekken. Het neemt alle stof op in een paar minuutjes en op die manier hoef je niet met je stofzuiger door het hele huis te zeulen.
  • Koop een shitload aan plastic bakken in allerlei soorten en maten om je spullen mee te organiseren. Iedereen heeft wel een rommella, maar door het in te delen met bakjes, houd je het overzichtelijk. Kabeltjes in de ene bak, paracetamol en neusspray in de andere en de spaarzegels van Albert Heijn en Etos in een derde. Opgeruimd, la dicht!
  • In grote plastic bakken met deksel kan je ook bijvoorbeeld je zomerkleding opbergen als het winter is en andersom. Wij hebben bovendien een plastic bak met wintersportkleding, eentje met Halloween-spulletjes van een Halloweenfeestje dat we een tijdje geleden organiseerden en een bak met Sinterklaasspulletjes. Alles opgestapeld in de schuur!
  • Ik ben geen enorme fan (meer) van vochtige schoonmaakdoekjes, want ik vind dat ze een vieze waas achterlaten, maar voor een keertje kan het best handig zijn. Vooral als je op het punt staat onaangekondigd bezoek te ontvangen en je wilt je toilet nog even snel schoonmaken. Als je er een stukje droog toiletpapier achterna voor gebruikt om hem droog te maken, ziet het er prima uit!

Ik besef dat ik makkelijk praten heb, aangezien ik geen baan heb. Als Nim slaapt, ben ik aan het bloggen, maar buiten zijn slaapjes om, kan ik veel tijd besteden aan het huishouden. Merk je echt dat je in tijdnood komt, dat je het huishouden niet meer overziet en dat je daar niet gelukkig van wordt: probeer dan – als de financiën het toelaten – een schoonmaker/schoonmaakster te vinden om je een handje te helpen. Iemand die eens in de twee weken een paar uurtjes komt bikkelen, kan al een enorm verschil maken, waardoor het voor jou slechts een kwestie is om het bij te houden. Bovendien kan een duidelijke taakverdeling met een eventuele partner ook goed helpen. Succes in ieder geval!

Heb jij verder nog tips voor het opruimen en schoonmaken van je huis in combinatie met een gezin?


Betty is 29 jaar oud en geboren en getogen Amsterdamse. Ze is getrouwd met Maran en in september 2014 bevallen van haar zoontje Nim. Inmiddels is ze zwanger van haar tweede: een dochter. Betty is opgeleid tot leerkracht in het basisonderwijs, maar werkt sinds haar zwangerschap niet meer als juf. Naast haar hbo-opleiding, heeft ze ook een cursus ‘gewichtsconsulent’ en ‘freelance schrijver’ gevolgd.

Reacties

  1. Super fijne tips en leuk stukje! Opzich houd ik mn huis redelijk schoon en nu de woonkamer meer is opgeruimd gaat t makkelijker!
    Nu nog even opruimen boven, daar dingen weggooien en alles goed zetten dan komt t goed. Soms verslonst t wel hoor. Had ik maar n kabouter haha!

  2. Een vaste routine vind ik handig. Dan hoef je niet steeds het wiel uit te vinden, en ben je ook echt klaar op een dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *