Aangezien ik geen baan heb, gaat mijn zoon niet naar een kinderdagverblijf. Hij is bij mij thuis en ik probeer zijn gebrek aan contact met leeftijdsgenootjes zoveel mogelijk te compenseren door af te spreken met vriendinnen met kindjes van ongeveer dezelfde leeftijd of door Nim dagelijks mee te sjouwen naar (indoor)speeltuinen. Wat sociale contacten komt hij, ook vanwege zijn egocentrische levensfase, dus niets tekort. Op cognitief gebied heb ik hem ook een hoop te bieden: ik ben immers opgeleid tot leerkracht. In het basisonderwijs weliswaar, dus ik heb in principe geen kennis van nog jongere kinderen, maar met wat logisch denken, vind ik dat ik mijn zoon voldoende kan leren om hem over drie jaar met een bescheiden basis bij zijn kleuterjuf af te leveren.
Voordelen
Desondanks twijfel ik er geen moment aan om Nim, als hij twee jaar oud is, hetzij met pijn in mijn hart naar een peuterspeelzaal te brengen. Vooral als kinderen niet naar een kinderdagverblijf gaan, heeft dat een hoop voordelen:
- Vanaf de leeftijd van twee jaar zullen kinderen langzamerhand ontdekken dat je ook samen kunt spelen. Daar moeten ze natuurlijk wel de mogelijkheid voor krijgen en wat dat betreft is een peuterspeelzaal dus super handig.
- Het kind leert hoe het zich moet gedragen in een groepssituatie. Thuis krijgt het meestal intensieve aandacht van de ouders, maar op een peuterspeelzaal moet het kind leren dat die niet altijd de exclusieve aandacht van volwassenen kan krijgen. Ze leren omgaan met uitgestelde aandacht (overigens kan je hier als ouder ook al mee beginnen, hoewel veel ouders zich hier niet bewust van zijn), leren dat er ergens anders andere regels kunnen gelden dan thuis en ze leren zich aan te passen aan die regels.
- Als je kind nooit bij een kinderdagverblijf is gebracht, kunnen we er vanuit gaan dat het al die tijd bij papa, mama en/of een opa of oma is geweest. Hartstikke fijn en geborgen, maar uiteindelijk komt toch de dag dat het kind gescheiden wordt van de inner circle. Dan kan dat, in mijn ogen, beter op een peuterspeelzaal (waar kinderen maar twee ochtendjes per week heen gaan) dan meteen fulltime naar de kleuterschool.
- Kleine kinderen moeten nog leren hoe ze met elkaar om moeten gaan en de leidsters van een kinderdagverblijf vervullen hierin een belangrijke rol. Ze geven de kinderen handvaten voor het oplossen van incidenten en laten veel activiteiten aan de orde komen om het contact tussen kinderen te stimuleren.
- Ook de woordenschat krijgt een boost als een kind naar een peuterspeelzaal gaat. Voor een kind dat opgroeit in een rijke taalomgeving, heeft dit iets minder prioriteit dan voor kinderen die in een taalarme omgeving opgroeien. Desalniettemin is het voor elk kind nuttig om op jonge leeftijd in aanraking te komen met ‘schooltaal’, die altijd toch iets anders is dan de taal thuis. Bovendien leren de peuterleidsters de kinderen liedjes aan, waar ongetwijfeld liedjes tussen zaten die ze nog niet kenden en worden er dagelijks verhalen voorgelezen.
- Je kunt thuis nog zoveel creatief met je kind aan de slag gaan, maar op de peuterspeelzaal weten de leidsters toch vaak net iets andere activiteiten te bedenken om de creativiteit van je kind te bevorderen. Bovendien hebben ze in een peuterspeelzaal meer de ruimte om ‘los’ te gaan. Thuis sta je namelijk niet te juichen als je kind met knalrode verf aan het spetteren is (“m’n witte muren!”), terwijl dat op de peuterspeelzaal toch een iets minder groot probleem is.
- Tot slot een voordeel waarvan je hoopt dat het niet op jouw kind van toepassing is: het kan zo zijn dat je kind, zonder dat jij of de consultatiebureau-arts het door heeft gehad, een achterstand heeft opgelopen. Dat kan zijn op mondeling-, cognitief-, sociaal-emotioneel- of motorisch gebied. Op een peuterspeelzaal zijn de leidsters getraind om op dit soort signalen te letten. Mochten zij dus merken dat jouw kind misschien extra hulp zou kunnen gebruiken, dan kan dat meteen ingezet worden.
Verschil peuterspeelzaal en kinderdagverblijf
Je zou kunnen denken: klinkt leuk, zo’n peuterspeelzaal. Maar mijn kind gaat al naar een kinderdagverblijf en dan is dat helemaal niet nodig! En daar zit een kern van waarheid in. Zo gelden er sinds 2014 dezelfde kwaliteitseisen voor de leidsters van zowel kinderdagverblijven als die van peuterspeelzalen. In het verleden was het zo dat leidsters op een peuterspeelzaal meer kinderen per volwassene onder hun hoede mochten hebben, dan bij een kinderdagverblijf. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Bovendien moeten leidsters op beide instellingen dezelfde opleiding hebben genoten.
Een nadeel van een peuterspeelzaal is dat je kind er maar twee ochtenden in de week welkom is, tenzij er een ernstige taalachterstand wordt geconstateerd. De kinderen zullen er dus geen dutje doen en er wordt alleen een stukje fruit gegeten. Ook zijn peuterspeelzalen gesloten tijdens schoolvakanties. Mocht je dus echt consequent je handen een hele dag vrij willen hebben, dan is de keuze voor een kinderdagverblijf misschien beter.
Veel peuterspeelzalen zijn gevestigd in het gebouw van een basisschool. Als je wilt dat je kind – als die vier jaar is – naar de desbetreffende basisschool gaat, dan is het misschien wel een goed idee om hem of haar naar die peuterspeelzaal te brengen. Het kind dan dan vast aan het gebouw, de medewerkers en de andere kindjes op het schoolplein wennen en de overstap naar de kleuterklas zal dan minder groot zijn. Bovendien is het (in sommige gemeentes!) gratis om je kind, vanaf de leeftijd van twee jaar, naar een peuterspeelzaal te brengen. Kinderopvang bij een kinderdagverblijf kost wel geld, en veel ook, vooral als je thuisblijfmoeder bent.
Hoe inschrijven?
Zie je het zitten om je kind twee ochtenden in de week naar een peuterspeelzaal te brengen? Dan is het misschien een idee om je op de mogelijkheden te oriënteren. Het consultatiebureau kan je voorlichten over de verschillende peuterspeelzalen in de buurt. Bovendien leert wat googlen je natuurlijk meestal ook wel wat je wilt weten.
Je kan je aanmelden voor een rondleiding en/of kennismakingsgesprek als je een peuterspeelzaal hebt gevonden waar je een goed gevoel bij hebt of wanneer het de peuterspeelzaal is die gevestigd is in het schoolgebouw waar je kind in de toekomst heen zal gaan. Je kind zal als die twee (of twee-en-een-half, afhankelijk van de gemeente) is, een oproep krijgen voor een oefendag. Als ouder ben je meestal welkom hier bij aanwezig te zijn, zodat je kan zien of je kind het naar z’n zin heeft.
Onze mening
Betty: “Wij hebben al een basisschool op het oog waar we, als het even kan, Nim later in willen schrijven. Het gaat om een speciale manier van onderwijs, dus we willen eerst verder onderzoeken of dat wel echt bij ons past. Bovendien willen we eerst een kennismakingsgesprek en rondleiding door de school om zeker te zijn van onze keuze. De peuterspeelzaal die in hetzelfde gebouw gevestigd is, zou dan automatisch de peuterspeelzaal zijn waar Nim heen zou gaan. Het lijkt me leuk om ons ventje tegen die tijd twee ochtenden in de week daarheen te brengen.
Esther: “Lenthe gaat twee dagen per week naar een kinderdagverblijf en daarom is het wat mij betreft niet nodig om haar ook naar een peuterspeelzaal te brengen als ze twee jaar oud is. Bij het kinderdagverblijf zie ik dezelfde activiteiten als bij de peuterspeelzaal. De leidsters zijn echt betrokken, doen veel creatieve dingen met de kindjes, ze spelen veel buiten, hebben themaweken waarin er van alles aan bod komt en nog veel meer leuke dingen. Ook vieren ze verjaardagen samen, eten ze samen en vieren ze feestjes samen. Bijvoorbeeld wanneer er een kindje jarig is of wanneer een kindje voor het laatst is. Hoewel ik het kinderdagverblijf eerst zag als een ‘noodzakelijk kwaad’ omdat ik er zelf niet was, zie ik het nu als een waardevolle toevoeging aan Lenthes ontwikkeling. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat moeders voor een peuterspeelzaal kiezen als hun kind niet naar het kinderdagverblijf gaat.”
Gaat jouw kind naar een peuterspeelzaal?